Skip to main content

Ondanks de vele verschillen tussen de uiteenlopende Afrikaanse landen en culturen, lopen de game-industrieën tegen gelijksoortige obstakels aan. Net als in Indonesië kampen veel Afrikaanse spellenmakers met een schaarste aan institutionele steun en financiering. Maar zelfs al sloot de grote, internationale uitgever Ubisoft hun studio in Casablanca, komt er gestaag verandering in.

Zuid-Afrika is de uitschieter. Met meer geld en gericht game-onderwijs is er een levendige en creatieve industrie ontstaan. Maar de Zuid-Afrikaanse game-industrie bestaat juist overwegend uit witte mannen, vertelt de Zuid-Afrikaanse spellenmaker Ben Myres tegen de zakelijke gamewebsite Gamasutra. “Gelukkig is de lokale game-scene zich hyperbewust van deze problemen,” vult hij aan. Het aantal vrouwen en non-binaire mensen (van kleur) in de Zuid-Afrikaanse game-industrie neemt gestaag toe. Zo wonnen de uiteenlopende makers van de game after HOURS twee jaar terug een prijs op het internationale Independent Game Festival voor hun game over een jonge vrouw die worstelt met een persoonlijkheidsstoornis als gevolg van een verleden van misbruik.

Een unieke uitdaging voor de Afrikaanse game-industrieën zijn de vele taalgebieden, waardoor het moeilijk is een afzetmarkt te vinden die groot genoeg is voor games over specifieke culturen. Tot voor kort hadden de succesvolste Afrikaanse games daarom geen specifiek Afrikaans karakter, schrijft Richard Moss voor Gamasutra.

 

Naarmate er meer aandacht en geld naar Afrikaanse spellenmakers gaat, ontstaan daarin nieuwe mogelijkheden. The Wagadu Chronicles is een ambitieuze onderneming van de Duits-Ghanese studio Twin Drums om een oorspronkelijke fantasy-wereld te scheppen gebaseerd op (West-)Afrikaanse mythen en legendes. Westerse fantasy-verhalen zijn onherroepelijk gevormd door Tolkiens Lord of the Rings en de voornamelijk Noord-Europese mythen waarop het gebaseerd is. Door de bron elders te zoeken, vertelt Allan Cudicio van Twin Drums tegen Gamasutra, ontstaat er ruimte voor verhalen die Eurocentrisch denken kunnen doorbreken en verruimen. Zo zijn er allerlei voorbeelden in de West-Afrikaanse geschiedenis van vroege democratieën, non-binaire en queer mensen, vrouwelijke krijgers en veel meer – volgens Cudicio eigentijdse onderwerpen die onterecht het imago hebben in het Westen te zijn ontstaan.

Hoe meer de vele Afrikaanse game-industrieën blijven groeien, zoals gameindustry.biz dit jaar vaststelt, des te meer ruimte er ontstaat voor oorspronkelijke verhalen die ook de Westerse markt verrijken en inspireren.