In een eerder blog schreef ik al dat we in Cannes niet alleen veel films zien, maar ook gesprekken hebben met sales agents. Maar wat doen die sales agents precies en waarom zijn ze zo belangrijk voor ons? Om dat te begrijpen moet je allereerst weten wat een filmproducent doet. Een beetje kort door de bocht, maar in grote lijnen is het zo dat een producent zorgt voor de financiering van een film. Die zorgt voor geld van filmfondsen en/of privé investeringen. Als een film eenmaal gemaakt is, dan moet dat geld natuurlijk weer worden terugverdiend. Dat kan door distributie in eigen land, en door de verkoop van de filmrechten aan andere landen. Die verkoop doet een producent doorgaans niet zelf. Daarvoor ontbreekt de tijd (er zijn immers weer andere films die gemaakt moeten worden) en ook de expertise: zie maar eens te achterhalen welk bedrijf in Polen misschien is geïnteresseerd in jouw film. Dus zoekt een producent iemand om dat voor ze te doen – een verkoopagent, ofwel sales agent. Die probeert de film te verkopen aan distributeurs, televisie, of streamers as Netflix of Amazon. Rechten worden soms per land verkocht, maar het komt ook voor dat de rechten wereldwijd worden verkocht, bijvoorbeeld aan studio’s als Sony of Warner. Naast verkoop doen sales agents ook de festivalboekingen, met hen hebben we dus te maken als we een film willen vertonen die geen distributeur in Nederland heeft.
Voor ons zijn sales agents dus van groot belang. Laten we zeggen dat we in Cannes een film zien die we graag willen vertonen bij Imagine. We kloppen aan bij de sales agent. Dat kan in één keer lukken; de sales agent vindt vertoning bij Imagine een goed idee en dan is het een kwestie van onderhandelen over de fee. Maar het kan ook zijn dat een sales agent al aan het onderhandelen is met een Nederlandse distributeur over verkoop. In dat geval moeten we wachten totdat de deal rond is, of totdat duidelijk is dat er geen deal komt en we toch met de sales agent moeten werken. Dat wachten kan soms maanden duren en dat kan behoorlijk spannend worden als je dicht tegen de deadline aan zit. Nog lastiger wordt het als een sales agent aan het onderhandelen is over een wereldwijde deal met een grote studio of een streamer. Dan gaat het om meer geld en grotere, loggere bedrijven. Dan duurt het rustig drie a vier maanden voordat duidelijk is wie de rechten heeft en wat vervolgens de plannen zijn. En daarmee kan een ogenschijnlijk simpel proces – we zagen een film en we willen hem vertonen! – heel ingewikkeld worden. Het is maar een van de redenen dat films die we dolgraag willen vertonen toch niet bij Imagine terechtkomen. Er kan nog meer misgaan, daarover in een volgend blog meer.
Chris Oosterom