Zelf games maken is toegankelijker dan ooit. Iedereen met een computer en een internetverbinding kan een eigen games ontwikkelen en verspreiden; de grote uitdaging is spelers vinden. Het is voor gevestigde ontwikkelaars al lastig de aandacht te trekken van de omvangrijke Westerse markt die wordt overheerst door Noord-Amerika, Europa en Japan, maar voor niet-Westerse spellenmakers zijn deze obstakels vele malen hoger. Voor velen is het beurzen- en festivalcircuit de voornaamste manier om de markt te betreden.
Eén van de grootste, meest prestigieuze beurzen voor spellenmakers en -uitgevers is de jaarlijkse Game Developers Conference in San Francisco. Hier je spel vertonen kan een keerpunt betekenen, maar tegelijkertijd is San Francisco één van de duurste steden in de wereld om in te verblijven. Bovendien hebben de Verenigde Staten een streng, misschien zelfs racistisch visumbeleid; het is maar de vraag of je überhaupt in aanmerking komt – als je je de reis al kunt veroorloven. In veel gevallen is je fysieke aanwezigheid een vereiste: “Uit persoonlijke ervaring weet ik dat je op sommige beurzen en festivals niet in aanmerking komt voor prijzen als je zelf niet aanwezig kunt zijn,” vertelt Jedidjah Julia Noomen, programmeur van Imagine en zelf ook spellenmaker. “Maar je kunt er vervolgens niet van uitgaan dat ze je reis of verblijf vergoeden.”
Toch kunnen veel spellenmakers het zich tegelijk niet veroorloven om weg te blijven, zo noodzakelijk zijn de promotie en netwerken die die beurzen en festivals bieden. Daarom kwam voor velen de golf annuleringen na het begin van de pandemie vorig jaar hard aan. De digitalisering van het festivalcircuit heeft dat tot nu toe niet volledig kunnen vergoeden.
Die instapdrempel is doodzonde. Zo loopt de Westerse markt talloze oorspronkelijke, uitdagende en meeslepende games mis. Kijk bijvoorbeeld naar A Space for the Unbound van de Indonesische ontwikkelaar Mojiken, een innemend spel dat een herkenbaar, persoonlijk verhaal kruist met bovennatuurlijke elementen die hun oorsprong vinden in Indonesische mythen.
Lees hier de komende week over de Indonesische, Latijns-Amerikaanse en Afrikaanse game-industrieën en de games die zij voortbrengen. Wil je meer ontdekken over hoe gameontwikkelaars grenzen kunnen verleggen en interactief verhalen tot leven kunnen wekken? Kijk mee naar het Level Up Panelgesprek tijdens Imagine op 12 april.
Er is een hoop gebaat bij het tentoonstellen van niet-Westerse games. Het geld en de aandacht die wij steken in niet-Westerse games biedt weer nieuwe kansen in het thuisland van de ontwikkelaars, wat leidt tot een gezondere, globale game-industrie. Maar bovenal is er gewoon zo veel moois te ontdekken en te spelen.
Dit artikel werd geschreven door Pim van den Berg