fbpx
News » 25 July 2019

Rutger Hauer – In Memoriam

Wie aan Rutger Hauer denkt, ziet personages voor zich die hardhandig orde op zaken stellen, die desnoods in hun eentje een bende criminelen dan wel een complete politiemacht te lijf gaan. Die kortom niet met zich laten sollen, of ze nu zwerver, terrorist, ridder of blinde zwaardvechter zijn.

Maar de vrijdag 19 juli overleden acteur had méér in zijn mars dan stoere helden en levensgevaarlijke psychopaten. Rutger Hauer mag ze vele malen gestalte hebben gegeven, en indrukwekkend ook, maar wie goed kijkt ziet dat hij ze nooit eendimensionaal speelde.

In de berustende blik en woorden van de stervende androide Roy Batty uit Blade Runner schuilt een onverwachte melancholie. Zelfs de wandelende nachtmerrie John Ryder uit The Hitcher is niet zomaar een sadistische boeman. Op z’n dreigendst is Ryder wanneer hij met een ironisch lachje zijn slachtoffers intimideert, zich verkneukelend als de pestkop van het schoolplein. Kwaadaardigheid met een angstaanjagend menselijk gezicht.

Voor het Nederlandse publiek dat opgroeide in de jaren zeventig is Rutger Hauer meer dan een veelzijdige acteur en een internationale ster. Hij was een oudere en veel stoerdere broer, die je over het tv-scherm zag galopperen als Floris van Rosemondt. Die jaren later misschien nog wel stoerder was als de vrijgevochten kunstenaar in Turks Fruit en de roekeloze verzetsheld in Soldaat van Oranje. En we waren rond 1980 maar wat trots met zijn doorbraak op het internationale filmtoneel. Zelfs toen hij begin jaren 90 bij het grote publiek enigszins van de radar verdween, bleven de genrefans onder ons hem trouw volgen in films als Wedlock, Split Second en Wanted: Dead or Alive.

In de latere jaren van zijn carrière wist hij ons misschien nog wel meer te verrassen dan vroeger. Fraai berustend de dood afwachtend tegenover Mickey Rourke in Sin City. Of als granieten Afrikaner tegenover Carice van Houten in Black Butterflies.

Vandaag de 16de eeuwse meesterschilder Pieter Brueghel de Oudere in The Mill and the Cross, morgen de aartsvijand van Dracula onder regie van horrorspecialist Dario Argento. Op de vraag wanneer hij een punt achter die ongelooflijk gevarieerde carriere zet, antwoordde hij in een interview: “Pensioen is ooit uitgevonden door mensen die een rotbaan hebben.” Rutger Hauer had niet alleen een prachtbaan; hij heeft ons ook nog eens een indrukwekkende reeks prachtróllen geschonken. Om het op z’n Amerikaans te zeggen: Rutger Hauer was ‘the gift that keeps on giving.’

In 2011 ontving Rutger Hauer de Imagine Career Achievement Award.