An Installation by Video Boy
Wat als de surveillancetechnologie die voor dood achtergelaten werd na de ondergang van Big Brother uit zichzelf weer tot leven kwam?
Het jaar is 2084 en we zijn getuige geweest van de opkomst en ondergang van Big Brother en diens surveillanceregime. Maar dit is niet de gebruikelijke chaotische post-apocalyptische setting: het is hier stil en stoffig en openbare ruimtes – zoals bioscoopzalen of de kelders van bedrijven – zijn leeg en verlaten.
In de hoeken en aan het plafond hangen nog steeds de bewakingscamera’s die ooit geïnstalleerd werden. Wat als deze camera’s tot leven zouden komen? Wat als ze zich zouden voortplanten en verspreiden, als schimmel of onkruid – een gemuteerde fungus die floreert in de bovenste hoeken van deze verlaten ruimtes, die één wordt met het interieur en jarenlang stilletjes blijft surveilleren. Een woekerend tech-organisme gemaakt van hard plastic, met camera-ogen, felle schermen en loshangende kabels.
Over de kunstenaars
Video Boy (@video_fuel_boy) is een melancholische video- en installatiekunstenaar voor wie het ruimtelijk narratief tot leven komt in de begrensde gebieden eromheen, achter de achterdeuren van de negen-tot-vijf-kantoren, of in de verlaten gangpaden van de nachttrein terug naar Rotterdam. Video Boys favoriete medium is verouderde consumentenelektronica – veelal analoog en low-fi en daarom soms defect – zoals lijvige tv’s, mini-dvd-spelers en CCTV-camera’s.
Roel Weerdenburg is visueel kunstenaar en sonic designer. Sinds zijn studie Muziek & Technologie aan de HKU richt hij zich op de compositie en performance van elektronische muziek, video- en audioproductie en installaties. In zijn werk maakt hij vaak gebruik van complexe feedbacksystemen, het ontdekken en ontwarren van auditieve en visuele voorwerpen, het combineren van vergeten hardware en moderne technologie, en ruimtelijk gebruik van geluid en video.
Post-Apocalyptic Big Brother is te zien in de kelder van LAB111, iedere festivaldag van 24 oktober t/m 3 november.