Skip to main content

Imagine Fantastic Film Festival 2024 is van start. In deze dagelijkse blog houden we je op de hoogte van alles wat er de dag daarvoor gebeurde, en alles wat je de komende festivaldag écht niet mag missen. Nog beter op de hoogte zijn? Abonneer je dan onderaan onze homepage op onze dagelijkse festivalnieuwsbrief. En ben je benieuwd naar de tussenstand van de Silver Scream Publieksprijs? Die zie je hier.

Wat gebeurde er gisteren? (Zondag 27 oktober)

40 Years of Imagine | Tijdens de jubileumtalkshow haalde Jan Doense, samen met die andere man van het eerste uur (en latere opvolger) Phil van Tongeren, herinneringen op aan vier decennia rumoerige festivalgeschiedenis. Over de eerste jaren in Tuschinski, toen het interieur niet heel bleef en er wc-rollen en blikken bier door de zaal vlogen. En over Jac. Goderie, die Doense die eerste jaren z’n gang liet gaan (en bij de talkshow aanwezig was!). Ook Liselotte van der Burgt, die het festival vanaf 2002 naar een professioneler niveau tilde, werd in het zonnetje gezet. En verder waren er natuurlijk de talloze anekdotes: Roger Corman die knock-out ging op Amsterdamse hasj, pestkop Udo Kier die deed alsof hij zich rotverveelde, Stuart Gordon die door het publiek met M&M’s werd bekogeld, en nog veel meer. ‘Op naar de 100!’ riep Goderie aan het eind. Gaan we doen!

Talkshow: Djinn in Turkish Horror | Djinn-horror vormt een van de rode draden in het Imagine-programma van dit jaar. Tijdens deze talkshow vertelde academicus Cüneyt Çakirlar over de politieke en sociale context van het genre in Turkije, waarin vooral seculiere middle class-gezinnen het slachtoffer worden van een vloek. De films, zelf weer beïnvloed door J-horror, blijken vooral populair bij apolitieke jongeren met een islamitische achtergrond. Na de talk van Çakirlar volgde de vertoning van een bloedstollende short van Sayara-regisseur Can Evrenol, waarna een panelgesprek deze rough guide to Djinn horror afsloot. Evrenol en regisseur Utku Uçar (Hüddam 4: Ahmer, ook op Imagine te zien) betoogden dat de films in technisch en esthetisch opzicht nog wel beter kunnen. Aan deze twee heren zal het niet liggen.

En wat gebeurt er vandaag? (Maandag 28 oktober)

Wat een festivalweek komt er weer aan: naast de films uit ons Djinn-programma, die nog de rest van week te zien zijn, is er komende woensdag een theremin-filmconcert van klassieker Algöl en zijn zowel Senegalese actiefilm Zero, activistische sci-fi Planet B en het intieme Mexicaanse Párvulos op het lijstje. Hieronder  onze favorieten voor vandaag.

Tulpamancer | Vanaf 14:00 in Galerie Beeldend Gesproken | Een jaren 80-computer uit een verlaten Oost-Duits laboratorium is het vertrekpunt van Tulpamancer. Kunstmatige intelligentie en VR nemen je mee op een reis door je herinneringen en gunnen je zelfs een kijkje in de toekomst, waarbij de grens tussen AI en je bewustzijn vervaagt. Griezelig? Eerder een uitnodiging tot reflectie over hoe we ons tot technologie verhouden.


Bird |16:30 in Filmhallen | De Britse Regisseur Andrea Arnold kennen we van sociaal-realistische films over het leven in grauwe buitenwijken (Red Road, Fish Tank) of langs de stoffige wegen van het Amerikaanse middenwesten (American Honey). Met Bird keert ze terug naar de wereld van jongeren die het zelf moeten zien te rooien in een harde omgeving, maar injecteert ze dit vertrouwde materiaal onverwacht met een dosis magisch realisme. Als dat niet nieuwsgierig maakt…

48 Hour Film Project | 17:00 in LAB111 | Het 48 Hour Film Project, waarbij jonge filmmakers binnen 48 uur een korte film op thema draaien, is een crash course filmmaken en uitputtingsslag inéén; ga er maar aanstaan. Op Imagine zijn vandaag de twintig resultaten te zien, binnen de categorieën horror, SF, fantasy en cult. Met aansluitend de bekendmaking van de winnaars!

Oddity | 21:40 in Filmhallen | In 2020 kon je op Imagine naar Caveat, de debuutfilm van Damian McCarthy. Die overtreffende trap in creepy krijgt een nóg overtreffender trap in McCarthy’s nieuwste: Oddity, een film die de hype vanaf de allereerste doodenge scène helemaal waar weet te maken. In een afgelegen huis op het Ierse platteland vinden akelige dingen plaats, deels van bovennatuurlijke aard. De liefhebber spot hier en daar een knipoog naar Britse anthology-horror uit de jaren 60 en 70. EN DIE HOUTEN POP!