Openingsfilm: The Menu
Het is zover: vandaag neemt Imagine officieel afscheid van de gedwongen quarantaine die het festival twee edities lang tot een digitale ontsnappingsroute dwong. Met een volle zaal voor openingsfilm The Menu zijn we vanavond weer live & kicking.
Een select gezelschap verzamelt zich op een privé-eiland voor een vijfsterren-diner. Maar een inval-gast gooit roet in het… eten, waarna het door chef-kok Ralph Fiennes haarfijn georkestreerde culinaire theater een bloederige wending neemt. ‘Michelin star performances’, oordeelde het Britse The Guardian over de satirische thriller. Het water loopt ons al in de mond.
Wereldpremières van Nederlandse bodem!
Over naar het festivalmenu, waarvoor je je leven gelukkig niét op het spel hoeft te zetten. Twee wereldpremières van Nederlandse bodem telt Imagine dit jaar. Op donderdag 28 oktober beleeft Dan Geesins Sputum zijn vuurdoop. Een dystopische fantasie in claustrofobisch zwart-wit, waarin menselijk speeksel de inzet vormt van een strijd in een rigide klassenmaatschappij.
Op vrijdag 29 oktober volgt Exhibit #8, de debuutfilm van regisseur Ruben Broekhuis waarin de horror vlak onder de maatschappelijke werkelijkheid schuilgaat. Over de bloedspannende zoektocht – found footage! – naar een Bosnische vluchteling die op mysterieuze wijze uit een asielzoekerscentrum verdween.
Beide films worden tijdens het festival meerdere malen vertoond.
Korean Night
Zuid-Korea is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers in de genrefilm-industrie. Een Korean Night komt dan ook niets te vroeg. Op vrijdagavond 28 oktober verricht Hunt de aftrap. In de jaren 80 – Zuid-Korea is nog een militaire dictatuur – infiltreert een Noors-Koreaanse spion in de Zuid-Koreaanse veiligheidsdienst. Perfect uitgangspunt voor een dikke twee uur zenuwslopende en oorverdovende actie. De tweede Koreaan van de avond walst zo mogelijk nog meedogenlozer over de kijker heen. In Project Wolf Hunting neemt een groep gedeporteerde criminelen de macht over op een schip dat op weg is naar Zuid-Korea. Maar er verbergt zich een nog veel groter kwaad aan boord. ‘A gorehound’s delight,’ aldus website Slant.
Talk: Hong Kong Doesn’t Exist
Lange tijd gaf Hongkong op het gebied van Aziatische genrefilms, van fantasy tot kungfu tot heroic bloodshed, de toon aan. Inmiddels heeft Mainland China de greep op de stad verstevigd en is het de vraag of en hoe de lokale filmindustrie zich zal weten te handhaven. Op vrijdag 29 oktober houdt de Amerikaanse journalist, schrijver en oprichter van het New York Asian Film Grady Hendrix Festival een lezing onder de prikkelende titel: Hong Kong Doesn’t Exist.
Hongkong bestaat niet? Jawel, maar niet zoals het zich al decennia in talloze films aan de buitenwereld presenteert. In zijn lezing neemt Grady ons mee langs de films die Hongkong tot ‘een koninkrijk van dromen’ transformeerden. Hoe de toekomst van de metropool er ook uitziet, het pionierswerk van onder meer John Woo, Tsui Hark, Johnnie To en Jackie Chan laat zich niet uitwissen.
Halloween Party & Kids’ Halloween
Sinds John Carpenters Halloween heeft het heidense feest van dezelfde naam een griezelige reputatie. Gelukkig hoeft de Imagine-bezoeker niet te vrezen voor een real-life incarnatie van Michael Myers tijdens de Halloween Party op zaterdag 30 oktober. We houden het gezellig, al verhoogt een enge uitdossing wel de feestvreugde. Keuze genoeg; van Freddy, Pinhead of Babadook tot Witches of Eastwick, Mrs. Voorhees of de Queen Mother uit Alien! Vanaf 23:00 in café Strangelove, LAB111
Kid’s Halloween. Je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn. Voor wie nog net te jong is voor het serieuzere werk, is The Addams Family natuurlijk de ideale instapfilm. Ruim 31 jaar oud inmiddels maar, net als de familie zelf, onsterfelijk én onsterfelijk leuk. Plus: jeugdsentiment voor papa en mama. Zaterdagochtend 30 oktober om 11:30 in FilmHallen 1.
Vanmiddag was het al volle bak bij De Hallen Kids x Imagine Fantastic Film Festival Knutsel middag.
Bodyhorror met Eleanor Crook: talk en workshop
De monstermakers die onze horror- en sciencefictionfilms verrijken met hun angstaanjagende creaties, doen niet zomaar wat. Net als hun schilderende en beeldhouwende voorgangers baseren ze zich op de anatomie van het menselijk lichaam. Hoe meer specialistische kennis de special effect artist in huis heeft, hoe geloofwaardiger en angstaanjagender zijn of haar creatie. De Britse anatomisch kunstenares Eleanor Crook legt het op zaterdag 29 oktober uit tijdens haar lezing Anatomy Goes To the Movies, aan de hand van diverse – pijnlijke – filmfragmenten.
Een dag later, op zondag 30 oktober, voegt Crook de daad bij het woord tijdens de workshop Create Your Own Wax Creature. In drie uur creëer je je eigen ergste nachtmerrie, die je na afloop ook nog eens mee naar huis mag nemen. De entreeprijs is inclusief al het benodigde materiaal. Bedenk wel van tevoren of je allergisch bent voor terpentine of soortgelijke oplosmiddelen. In dat geval: houd het bij de lezing.