Dinsdag: Hoog peil en gevilde hazen
We zeggen het nog maar een keer: de Nederlandse genrefilm zit in de lift (nee, niet die enge van Dick Maas). Vooral de makers van korte genrefilms houden de motor aan de gang. Het zoveelste bewijs werd gisteren geleverd tijdens het tweede blok van Nieuw Nederlands Peil, waar behalve de kwaliteit ook de grote verscheidenheid opviel van de geselecteerde werkstukken. Zo maakte een volle zaal kennis met de culinaire romcom-met-duister-randje Covid Love, met de in een sinistere B&B gesitueerde creepy thriller Liquid Hope, en kreeg de mensheid in A Final Transmission een alien-invasion te verduren in 3D-animatie. Na afloop van hun films kregen makers en cast- en crewleden weer ruimschoots de gelegenheid hun enthousiasme en tricks of the trade met het publiek te delen. Alvast noteren: aanstaande donderdag gaan we verder met NNP blok 3, 19:30, LAB111, zaal 1.
Al iets verder op weg zijn de Oostenrijkse regisseur Peter Hengl en zijn levens- en productiepartner Lola Basara die in FilmHallen 2 hun debuutfilm Family Dinner kwamen voorstellen. Over de zwaarlijvige Simi die tijdens Pasen bij haar tante op het platteland gaat logeren en op een streng regime van vasten wordt gezet, totdat een feestmaal een wel heel naar bijsmaakje blijkt te hebben. De basis voor de film werd in 2017 gelegd in Amsterdam, tijdens het door Imagine georganiseerde European Genre Forum. Na afloop van de voorstelling ging het echter vooral over de memorabele scène waarin een haas wordt gevild, en dat terwijl ‘no animals were harmed during the making of this film’. Hengl stond uitvoerig stil bij de scène waarvoor zes à zeven van jagers gekochte dode hazen nodig waren, aangevuld met een flinke scheut special effects, terwijl het villen zelf werd uitgevoerd door een veganistische acteur. Only at Imagine!
Vandaag: Simon Boswell. Luister en huiver!
De Britse componist van filmmuziek Simon Boswell was in 2010 al eens te gast op Imagine, toen nog in filmtheater Kriterion. Vandaag is hij terug in Amsterdam met een gloednieuwe masterclass. Boswell, die eind jaren zeventig, begin jaren tachtig als gitarist in diverse postpunk/new wave bands speelde, maakte vanaf 1985 naam als filmcomponist, te beginnen met de score van Dario Argento’s bovennatuurlijke thriller Phenomena. Tot het einde van dat decennium was zijn naam volop terug te vinden in de credits van Italiaanse horrorfilms, zoals Lamberto Bava’s Demoni 2 (1986) en Michele Soavi’s Deliria (1987). Boswell bleek zich goed thuis te voelen bij de buitenbeentjes van de genrefilm, getuige ook zijn samenwerking met Alejandro Jodorowsky voor Santa Sangre (1989), Richard Stanley voor Hardware (1990) en Clive Barker voor Lord of Illusions (1995). In 1994 voorzag hij Shallow Grave, het debuut van Danny Boyle, van muziek, in 1999 gevolgd door de grote Hollywoodproductie A Midsummer Night’s Dream, naar William Shakespeare en met Michelle Pfeiffer en Kevin Kline in hoofdrollen. Voorts zette hij de toespraken van Paus Johannes II op muziek (!), werkte hij samen met verschillende Britse popgrootheden en treedt hij nog regelmatig op met zijn band The And. Boswell, die in zijn filmmuziek orkestrale en elektronische elementen tot één geheel smeedt, is tot op de dag van vandaag actief; alleen al dit jaar verzorgde hij de scores voor vier films. Nieuwsgierig geworden? Probeer nog snel een ticket te bemachtigen. Tijd en locatie: 19:30, LAB111, zaal 1.
De masterclass wordt georganiseerd in samenwerking met de Stichting Buma Music in Motion.
Intussen zijn de deelnemers aan het European Genre Forum en de Imagine Fantastic Talents aan hun eerste dag begonnen. Met workshops, talks en feedback sessies die hun projecten naar een hoger plan moeten tillen. Vandaag start ook het Imagine Project Platform, met een pitchsessie, een-op-een gesprekken en een jury die beslist welk project naar de coproductiemarkt Frontières in Montréal gaat.
Silver Scream Award
Tussenstand woensdag 02 november
1 | Spine of Night, The (9,250)
2 | Attachment (9,100)
3 | Escape to the Silver Globe (8,821)
4 | Project Wolf Hunting (8,800)
5 | Menu, The (8,714)
6 | Vesper (8,664)
7 | Holy Spider (8,627)
8 | Brian and Charles (8,619)
9 | Lynch/Oz (8,425)
10 | Exhibit #8 (8,364)
11 | Hunt (8,356)
12 | Piggy (8,313)
13 | Leonor Will Never Die (8,250)
14 | Flux Gourmet (8,200)
15 | Piedad, La (8,200)
16 | Barbarian (8,162)
17 | Deadstream (8,125)
18 | Roundup, The (8,125)
19 | Megalomaniac (8,046)
20 | Detective vs. Sleuths (8,023)
21 | Holy Shit! / Ach du Scheisse! (8,000)
22 | Septet: The Story of Hong Kong (7,975)
23 | Three Thousand Years of Longing (7,962)
24 | Five Devils, The (7,875)
25 | Silent Twins, The (7,848)
26 | My Grandfather’s Demons (7,842)
27 | Veneciafrenia (7,837)
28 | Shin Ultraman (7,808)
29 | Mona Lisa and the Blood Moon (7,750)
30 | Huesera (7,750)
31 | Wolfkin (7,750)
32 | Watcher (7,750)
33 | Silent Forest, The (7,723)
34 | You Are Not My Mother (7,694)
35 | Taking, The (7,577)
36 | Witch Part 2: The Other One, The (7,563)
37 | Family Dinner (7,559)
38 | Satan’s Slaves 2: Communion (7,417)
39 | Earwig (7,328)
40 | You Won’t Be Alone (7,231)
41 | Candy Land (7,167)
42 | Something in the Dirt (7,146)
43 | Elderly, The (7,107)
44 | Ajagajantharam (7,097)
45 | V/H/S/99 (7,000)
46 | Christmas Bloody Christmas (6,923)
47 | Black Minutes, The (6,625)
48 | Eyes Below, The (6,559)
49 | Swallowed (6,250)
50 | Polaris (6,250)
51 | Ashkal (6,211)
52 | Sputum (6,143)
53 | Day Zero (5,398)
54 | Dark Glasses (5,382)