De programmeurs van Imagine zijn de komende anderhalve week in Zuid-Frankrijk voor het filmfestival van Cannes. Via hun blogs en verslagen vertellen ze ons over hun ervaringen op de Croisette.
Het is mei en dat betekent dat het belangrijkste filmfestival van Europa (en voor Imagine) er weer aan komt. Op dinsdag de 14e barst het 77ste Festival de Cannes los!
Zoals we de laatste jaren al vaker schreven, heeft de Fantastische film op Cannes een flinke opmars gemaakt, van de marginale Midnight Screenings tot een prominente plek in de Hoofdcompetitie. De editie van dit jaar is hierop geen uitzondering en voor ons programmeursteam is het hard werken om te zorgen dat we al dit fantastische snoepgoed kunnen zien. Want Cannes is een echte waterval aan films: naast het festival zelf is er ook nog eens een omvangrijk marktprogramma, de Marché du Film, alleen voor distributeurs en programmeurs. Daar worden nieuwe films vertoond die niet in de selectie zitten, die nog in de maak zijn of die nog verkocht moeten worden.
Goed, wat is er dit jaar allemaal te zien? Cannes trapt in 2024 af met een oude bekende van Imagine, de Franse absurdist Quentin Dupieux. Zijn Le deuxième acte (The Second Act) is de officiële openingsfilm en zoals gebruikelijk bij Dupieux worden we niet veel wijzer van de synopsis (een potentiële driehoeksverhouding ontmoet elkaar in een wegrestaurant). Maar we laten ons graag verrassen. Dat geldt ook voor een van de meest besproken films van dit jaar: Francis Ford Coppola’s Megalopolis. Een film die de tweevoudige Oscarwinnaar ondanks zijn staat van dienst uit eigen zak heeft moeten financieren. Er is een trailer…en dat is het wel zo’n beetje. Een film om naar uit te kijken!
Verder: Coralie Fargeat (haar geweldige debuut Revenge draaide op Imagine 2018) wist Demi Moore en Dennis Quaid te strikken voor haar nieuwe film The Substance, en dat maakt nieuwsgierig. David Cronenbergs The Shrouds is blijkbaar een heel persoonlijke film, dus daar zijn we benieuwd naar. En dan nog dit rijtje om van te smullen: The Surfer van Lorcan Finnegan (Vivarium), Guy Maddins Rumours, Ryoo Seung-wans Veteran 2 en Soi Cheangs Twilight of the Warriors: Walled In.
Ook zijn er natuurlijk talloze films en makers die we niet kennen maar die we hopen te ontdekken en later dit jaar naar ons eigen festival in Amsterdam te brengen. Wie of wat, we hebben geen idee, maar dat is juist het allermooiste.
Zitten we dan alleen maar in het donker? Zeker niet. Want Cannes is ook: bijkletsen met alles en iedereen, en nieuwe fantastische vrienden maken.
On y va!
Chris Oosterom
Directeur van Imagine