De programmeurs van Imagine zijn in Zuid-Frankrijk voor het filmfestival van Cannes. Hier vertellen ze ons over hun ervaringen op de Croisette.
Het Filmfestival van Cannes loopt op zijn einde. Met nog twee volle dagen te gaan lopen de overgebleven journalisten en professionals met vermoeide gezichten rond. Aan de andere kant: nu de meeste afspraken en sociale verplichtingen erop zitten, kunnen we ons volledig richten op kijken, kijken, kijken.
Eerst maar even de teleurstellingen. David Cronenbergs persoonlijke rouwverhaal The Shrouds is helaas één van zijn zwakste films en een dikke tegenvaller voor alle genrefans hier. Ali Abbasi, de maker van Gräns en eerder bij Imagine met Shelley en Holy Spider, leverde met The Apprentice een vlakke origin story van Donald Trump af, die in niets doet denken aan zijn eerdere genrefilms. Op de Marché mochten we een tegenvaller incasseren bij een van de weinige animetitels die hier te zien waren. Dubbel jammer omdat er al zo weinig anime-aanbod is.
Gelukkig is het ook regelmatig raak. Competitiefilm The Substance van Coralie Fargeat (Revenge) wordt alom bejubeld en team Imagine deelt die mening volledig. We gaan er alles aan doen om die in de herfst op ons festival te krijgen. Dat geldt ook voor de pulpy thriller The Surfer van de Ierse filmmaker Lorcan Finnegan (Vivarium), waarin Nicolas Cage weer eens ouderwets los gaat.
Op het programma staan nog de Koreaanse crime thriller I, The Executioner, ofwel Veteran 2; anime Ghost Cat Anzou; en Bird, waarin Andrea Arnold ditmaal kiest voor magisch realisme.
We gaan nog héél even door hier!
Chris Oosterom
Directeur van Imagine
Beeld: Groepsfoto van al onze festivalvrienden van de Meliès Foundation, waar we dit jaar het Fantastic Pavilion in Cannes mee organiseerden.